Hoe vraag ik een lening aan?

Indien je aan alle voorwaarden voldoet en een lening wil aanvragen, maak je een afspraak om een dossier op te starten. Het opstarten van een dossier kost € 100 en betaal je tijdens je afspraak met de kaart.

Vooraleer je een dossier opstart, kan je best eerst contact opnemen om af te toetsen wat jouw leningsmogelijkheden zijn aan de hand van een simulatie. Daarna kan je gerichter zoeken naar een geschikte en betaalbare woning. Nadat je bod vervolgens aanvaard is of wanneer je een compromis ondertekend heb, maak je telefonisch een afspraak met Wonen in Limburg om een dossier op te starten. Wij bezorgen je vervolgens alle nodige documenten.

Welke documenten neem ik mee?

Het is altijd verstandig om op voorhand even te checken bij één van onze kantoren welke documenten je in jouw situatie best meebrengt. Via deze lijst vind je alvast een overzicht van de belangrijkste gegevens die nodig zijn voor de opstart van een dossier.

Schatter

Wanneer we de nodige documenten ontvangen hebben zal een onafhankelijke schatter aangesteld worden om de woning ter plaatse te bekijken. Hij zal naast de waarde via een checklist bepalen of er noodzakelijke werken nodig zijn zodat de woning voldoet aan de veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsnormen. Die noodzakelijke werken zijn verplicht te ontlenen bij het Vlaams Woningfonds. Wanneer je woning al voldoet aan de normen kan je er ook zelf voor kiezen werken uit te voeren. Voor alle uit te voeren werken moet je steeds een ramend bestek of een offerte aanleveren die de schatter moet goedkeuren. De schatting is gratis.

Kredietaanbod

Nadat jij en de woning aan alle voorwaarden voldoen en je dossier is ingediend bij het Vlaams Woningfonds zal het Vlaams Woningfonds je aanvraag onderzoeken en al dan niet goedkeuren.

Wanneer je aanvraag is goedgekeurd zal je een brief met het kredietaanbod ontvangen. Dit moet door elke ontlener ondertekend worden en vervolgens terug gestuurd worden naar het Vlaams Woningfonds. Van zodra de kredietverstrekker dit ontvangt, bezorgen zij alle documenten aan de notaris om de akte voor te bereiden.

Akte bij de notaris

Nadat de notaris de documenten van het Vlaams Woningfonds ontvangt, kan hij beginnen met het opstellen van de akte. Je notaris zal je vervolgens contacteren voor de ondertekening van de akte.