Hoe bereid je je voor op de eerste digitale actualisatie?

Hoe bereid je je voor op de eerste digitale actualisatie?

  • Nieuws
  • Hoe bereid je je voor op de eerste digitale actualisatie?
21 dec. 2023

Vanaf 18 maart 2024 zullen de inschrijvingen voor een sociale woning online verlopen. Er is dan voor heel Vlaanderen één centraal inschrijvingsregister (CIR), in beheer van Wonen in Vlaanderen. Ook de actualisatie zal in 2024 voor het eerst digitaal verlopen.

Wat is dat 'actualisatie'?

Tijdens de actualisatie wordt iedere kandidaat-huurder gevraagd om ons te laten weten of je nog kandidaat wil blijven voor een woning. We sturen je dan een brief. Kandidaat-huurders die niet tijdig reageren op deze brief, worden geschrapt van de wachtlijst.

In onze brief vragen we je om je kandidatuur te bevestigen. Tegelijk vragen we je om te bewijzen dat je nog voldoet aan de vier inschrijvingsvoorwaarden. Het is erg belangrijk dat je op die brief reageert. Als we binnen de maand geen reactie op de brief krijgen, dan krijg je een herinneringsbrief. Beantwoord je deze niet binnen de 15 dagen, dan sta je niet meer ingeschreven voor een woning.

Hoe kan je je voorbereiden op de actualisatie?

Bij de start van de actualisatie, krijgen alle kandidaat-huurders een brief met een uitnodiging om hun dossier online te bekijken, aan te passen en te bevestigen.

Om in te loggen heb je de itsme-app of je identiteitskaart en pincode nodig. Je kan dus best nu al starten met de voorbereiding. Alle kandidaat-huurders van WiL hebben deze informatie ook per brief ontvangen met een bijhorende flyer

1. itsme installeren op je smartphone:

Gebruik je al itsme? Dan hoef je op dit moments niets meer te doen?

Heb je nog geen itsme? Hier vind je een flyer waarin stap voor stap wordt uitgelegd wat je moet doen. Op de website itsme vind je instructievideo’s in verschillende talen. Voor hulp kan je steeds terecht bij een digipunt. Surf naar digibanken.vlaanderen.be om een digipunt dicht bij jou te vinden.

2. inloggen via eID + pincode

Wanneer je de itsme-app niet gebruikt, kan je de digitale actualisatie ook doen met je identiteitskaart (eID) + pincode. Je kan inloggen met je computer, identiteitskaart en een kaartlezer. Je moet wel de pincode van je identiteitskaart kennen. 

Als je je pincode niet meer kent of je kaart werd geblokkeerd omdat je drie keer na elkaar de verkeerde code hebt ingegeven, dan kan je een nieuwe pincode krijgen bij je stad/gemeente. Neem hiervoor de brief met codes mee, die je kreeg toen je je identiteitskaart ging afhalen.

Heb je de brief niet meer? Dan kan je nieuwe codes aanvragen bij je gemeente of op de website van de Federale Overheid.

Uiterlijk drie dagen na je aanvraag zullen de nieuwe codes toekomen in je gemeente. Indien je recent bent verhuisd, is het mogelijk dat je codes toekomen in je vorige gemeente. Om je PIN code te activeren, moet je je naar je gemeentehuis begeven.

Wanneer de actualisatie echt van start gaat zal jouw WiL-kantoor jou tijdig contacteren per brief over de verschillende stappen van de actualisatie.

Wat kan je nu al doen?

Je kan je al voorbereiden op de actualisatie door itsme te installeren op je smartphone of je identiteitskaart en pincode bij de hand te hebben. Bekijk het handige stappenplan. 

Ik wil huren
Ik huur
Ik wil kopen
Ik wil lenen
Ik wil verhuren / ik verhuur