Veelgestelde vragen
Neen, je schrijft je in op een register en niet voor een type woning. Bij je inschrijving kan je je keuzes doorgeven. Houd hierbij rekening met jouw budget en of de aankoop voor jou dus financieel haalbaar is.
Neen, de gemaakte keuzes worden voorgelegd aan het bestuursorgaan van Wonen in Limburg. Nadat de raad deze lijst met de toewijzingen heeft goedgekeurd, worden alle kandidaat-kopers hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht. De keuzes kunnen bijgevolg niet meer gewijzigd worden.
Dat hangt af van jouw plaats op de wachtlijst en het aantal woningen dat er gebouwd worden in de gemeente waarvoor je bent ingeschreven. We kunnen dit niet inschatten.
Dat is bij elk project anders. De woningen zijn bijna woonklaar (verwarming, sanitaire toestellen, binnendeuren, … zijn aanwezig), enkel de vloertegels en keuken moet je zelf voorzien. De appartementen zijn meestal volledig afgewerkt met vloeren en keuken.
Neen, dit is nog niet gekend. Het kadastraal inkomen (KI) wordt pas betekend het jaar volgend op het jaar na ingebruikname. De FOD Financiën is belast met het bepalen van het KI.
De ondertekening van de akte verloopt in samenspraak met de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid. Na de ondertekening van de authentieke verkoopakte ben je effectief eigenaar van de woning en is de akte een tegenstelbaar bewijs van eigendom. Bovendien ontvang je dan ook de sleutels van de woning, alsook alle nodige informatie zoals het post-interventiedossier en de handleidingen van de geplaatste toestellen.
Na de ondertekening kan je de woning bewonen en eventueel al starten met het uitvoeren van werken (vloeren, plaatsen keuken,…).
De aktes worden verleden door de Afdeling Vastgoedtransacties. Dit is een dienst van de Vlaamse overheid die als notaris mag optreden voor openbare besturen en voor huisvestingsmaatschappijen. Het voordeel hiervan is dat de kopers geen ereloon moeten betalen voor zowel de aankoopakte als voor de hypothecaire akte.
Wanneer je geen sociale lening aangaat, dan zal je voor het verlijden van de akte van het hypothecair krediet zelf moeten instaan voor de keuze van notaris. Dit is doorgaans duurder. De koopaktes worden verleden door de Afdeling Vastgoedtransacties.
Je partner kan zich gewoon en dus zonder bijkomende kosten laten bij inschrijven op het inschrijvingsregister.