Hoe verloopt de aanvraag?
Je hebt al de voorwaarden goed gelezen om te weten of je in aanmerking komt. Verzamel nu al de documenten die je nodig hebt om je aanvraag in te dienen:
1. Je identiteitskaart of paspoort
2. Ben je nog geen 18 jaar en woon je onder begeleiding zelfstandig?
Dan heb je een attest nodig van de dienst die je begeleidt. Daarop moet de start- en einddatum van voogdij of begeleiding staan.
3. Eigendom
Je moet een verklaring op erewoord invullen dat je geen eigendom hebt in binnen- en/of buitenland.
4. Inkomen
Om je inkomen te bewijzen, moet je de nodige documenten verzamelen. Welke documenten dit zijn, is afhankelijk van je situatie in het referentiejaar (2021-2022):
Je situatie in 2021-2022 | welke papieren moet je meebrengen |
---|---|
Je was student. |
Bezorg ons het attest van je school van schooljaar 2021-2022. Als je als jobstudent werkte dat jaar, bezorg ons dan je aanslagbiljet belastingen inkomsten 2021/aanslagjaar 2022. |
Je had geen inkomen in 2021-2022. |
Had je in 2021 - 2022 geen enkel inkomen of is jouw inkomen onbekend? Bezorg ons jouw recent inkomen: dit zijn de inkomstenbewijzen van de laatste 3 maanden. |
Je bent in schuldbemiddeling, budgetbegeleiding of budgetbeheer. |
Bij een te hoog inkomen, bezorg je ons jouw recent inkomen van de laatste 3 maanden. Bij collectieve schuldbemiddeling of budgetbeheer, bezorg je jouw actueel besteedbaar inkomen. Voeg ook een kopie van de begeleidingsovereenkomst of het vonnis toe. |
- Verdiende je in 2020 - 2021 te veel maar is je inkomen nu lager? Breng dan je inkomen van de laatste 3 maanden mee.
- Had je in 2020- 2021 geen inkomen maar in de jaren erna wel? Breng dan een overzicht van je oudste inkomsten mee.
- Had je tussen 2020 - 2021 en vandaag geen enkel inkomen? Dan moet je een verklaring op eer ondertekenen.
- Had je meer dan één soort van inkomsten? Breng dan alle verschillende documenten mee. Wij berekenen dan je totale inkomen.
5. Andere documenten
Is volgende situatie bij jou van toepassing? | Bezorg ons dan volgende documenten: |
---|---|
Ben je een ouder met bezoekrecht of co-ouderschap? | Een vonnis van de echtscheiding of een vonnis van de familierechtbank of een akte van de notaris |
Woon je in een woning die onbewoonbaar of ongeschikt verklaard is? | Besluit tot onbewoonbaarheidsverklaring en/of ongeschiktheid (Let op: maximum 2 maanden oud) |
Ben je mantelzorger? Of ontvang je mantelzorg? | Attest van jouw ziekenfonds met de gegevens van ontvanger en mantelzorger |
Heb jij of iemand in jouw gezin een handicap, erkend via de ziekenfonds? | Attest van jouw ziekenfonds met de gegevens van de handicap |
Is er iemand in jouw gezin minstens 6 maanden zwanger? | Attest dokter minimaal 6 maanden zwanger (toewijzing woning aangepast na de geboorte) |
Inschrijven
Heb je al de nodige documenten bij de hand en voldoe je aan al de voorwaarden? Dan kan je jezelf nu inschrijven op de wachtlijst voor een sociale woning.
Deze inschrijving verloopt via het Centraal Inschrijvingsregister van de Vlaamse Overheid. Lukt het je niet om aan te melden? Dan kan je een papieren inschrijvingsformulier invullen en dit bezorgen aan jouw WiL-kantoor.