Ik verhuur
Je sloot een huurcontact af met Wonen in Limburg. Dit houdt in dat de meeste administratieve afhandelingen door ons in orde gebracht zijn en dat wij jou als eigenaar ontzorgen. Je vindt hieronder de meest voorkomende vragen. Indien je hierin niet het gewenst antwoord vindt, mag je steeds contact opnemen met jouw contactpersoon of de dienst eigenaars.
Je kan hiervoor best een mail of brief sturen naar de dienst huurderszaken van het kantoor waar je woning is gelegen.
De huurgelden worden in het begin/op het einde van de maand betaald voor de desbetreffende maand. Mocht je geen huurbetaling hebben ontvangen of het bedrag is niet juist, kan je je richten tot de boekhouding van je kantoor.
Hoe de kosten tussen verhuurder en huurder zijn verdeeld is opgenomen in het Vlaams huurdecreet van 2019. Je vindt op de site van Wonen in Vlaanderen een duidelijke verdeling van deze kosten tussen verhuurder en huurder.
Als je een specifieke vraag hebt met betrekking tot jouw jaarlijkse afrekening kan je contact opnemen met de dienst huurderzaken van je kantoor.
Je hoeft als verhuurder niets te doen. Wanneer zowel de verhuurder als de huurder niets ondernemen om het huurcontract op te zeggen, dan wordt het huurcontract automatisch met 3 jaar verlengd. Wens je het huurcontract toch te beëindigen? Meer info.
Je moet deze opzegbrief aangetekend versturen tav WiL. Het adres van jouw kantoor vind je bij de contactgegevens.
Je kan hiervoor ook contact opnemen met je contactpersoon of de dienst eigenaars van je kantoor. Op de site van Wonen in Vlaanderen kan je je ook informeren over de opzeggingsmodaliteiten.
Het verkopen van het gehuurde goed, is geen rechtsgeldig motief om het huurcontract op te zeggen. De nieuwe eigenaar neemt alle rechten en plichten over van het huurcontract. Wanneer hij dit wenst kan de nieuwe eigenaar dan opzeggen voor eigen bewoning of voor grondige renovatiewerken.
Voor standaard huurcontracten van negen jaar zou je dat als verhuurder moeten doen. Maar WiL wenst haar verhuurders zoveel als mogelijk te ontzorgen en zal dit voor jou doen. Het registratiebewijs zal jou worden bezorgd via mail en dit binnen de twee maanden na ondertekening van het huurcontract.
Voor huurcontracten langer dan negen jaar (enkel voor nieuw- en vervangbouw) moet dit via de notaris. Hiervoor moet u als verhuurder het initiatief nemen.
De huurder heeft een meldingsplicht wanneer hij merkt dat er iets stuk is of er zich een probleem voordoet. Indien wij van mening zijn dat de herstelling ten laste van de huurder is, dan zullen wij dit samen met de huurder opnemen.
Indien we van mening zijn dat de herstelling ten laste van de verhuurder is, of het is niet duidelijk voor wie de herstellingskost is, zal een medewerker van WiL met jou contact opnemen.
Welke herstellingen ten laste van huurder of verhuurder vallen vind je terug in het ZieZo!-boekje van Wonen in Vlaanderen
Ja er zijn verschillende premies voorzien voor verhuurders die verhuren aan een woonmaatschappij. Meer info.
Als je toch nog met vragen zit kan je terecht bij je contactpersoon of de dienst eigenaars van je kantoor.
Ja, je mag als verhuurder jaarlijks een bezoek brengen aan je verhuurd pand. Je neemt hiervoor best contact op met de dienst bewonerswerking.
Je neemt hiervoor best contact op met de dienst bewonerswerking. Je kan de klachten aan hen overmaken. Zij zullen de huurder hierover aanspreken en samen met jou verdere afspraken maken met betrekking tot de opvolging indien nodig.