Mogelijke redenen van een gewijzigde plaats
...
1024) { activeItem = 'inschrijven' }" x-bind:class="{ 'is-active': activeItem === 'inschrijven' }">
Inschrijven
1024) { activeItem = 'wachtlijst' }" x-bind:class="{ 'is-active': activeItem === 'wachtlijst' }">
Wachtlijst
1024) { activeItem = 'ik-krijg-een-woning' }" x-bind:class="{ 'is-active': activeItem === 'ik-krijg-een-woning' }">
Ik krijg een woning
1024) { activeItem = 'documenten' }" x-bind:class="{ 'is-active': activeItem === 'documenten' }">
Documenten
1024) { activeItem = 'kan-ik-een-afspraak-maken' }" x-bind:class="{ 'is-active': activeItem === 'kan-ik-een-afspraak-maken' }">
Kan ik een afspraak maken?
- Wachtlijsten zijn samengevoegd
Waar vroeger iedere huisvestingsmaatschappij en sociaal verhuurkantoor een eigen wachtlijst had, zijn deze in het CIR allemaal samengevoegd. Een kandidaat heeft nu nog maar één inschrijving. Het oudste dossiernummer blijft behouden, dus schuift de kandidaat omhoog op wachtlijsten waar hij vroeger op een latere datum later voor ingeschreven werd. Ook is er geen onderscheid meer tussen SVK-kandidaten en SHM-kandidaten en staan kandidaten nu voor alle woningen van de hele gemeente op de lijst.
- Keuzegebieden zijn verruimd
Het CIR laat voor sommige gemeentes nu toe om specifiekere woonkeuzes te maken dan vroeger mogelijk waren. Waar in het verleden enkel de hele (deel)gemeente kon worden gekozen, is nu een specifiekere keuze mogelijk. Dit zorgt er ook voor dat er personen verdwijnen uit lijsten die vroeger voor de hele gemeente golden en nu enkel nog op specifieke wijklijsten staan.
- Keuzegebieden zijn verkleind
Het CIR laat voor sommige gemeentes nu niet meer toe om specifiekere woonkeuzes te maken. Waar in het verleden ook bijvoorbeeld per complex kon worden gekozen, is nu enkel een keuze op wijk- of (deel)gemeenteniveau mogelijk. Dit zorgt er ook voor dat er personen op lijsten zijn verschenen voor de hele (deel)gemeente die vroeger enkel op specifieke complexlijsten stonden.
- Het CIR voegde alle keuzegebieden in de hele gemeente toe
Het CIR heeft voor kandidaten die werden geïmporteerd uit de kantoren niet gekeken in welke (deel)gemeentes hun huidige keuzes lagen. Zij hebben voor de hele gemeente alle keuzes aangeduid, ook al had de kandidaat vroeger enkel keuzes in een specifiek deelgebied gemaakt. Als kandidaten bij de actualisatie hun keuzes niet gingen aanpassen, staan zij voor de hele gemeente ingeschreven en komen zij op lijsten te staan waar ze eerder niet op stonden.
- Lokale binding is verstrengd
Voor de invoering van het CIR, volstond het om slecht drie jaar in de afgelopen zes jaar in een gemeente te wonen om daar in aanmerking te komen. Wonen in Vlaanderen besliste om die nodige binding met de gemeente te verstrengen. Om in aanmerking te komen voor een sociale woning moet de kandidaat nu in de afgelopen tien jaar minstens vijf jaar onafgebroken in de gemeente wonen. Één korte onderbreking in de adreshistoriek is voldoende om terug onderaan de lijst te komen staan.
- Er zijn meer/minder gezinstypes die nu in aanmerking komen voor bepaalde woning: nieuwe WiL rationele bezetting
Wonen in Limburg heeft na de fusie de rationele bezetting van alle voormalige kantoren op elkaar afgestemd. Deze bezettingsregels bepalen welke gezinssamenstellingen in welke types van woningen mogen worden toegewezen. Waar een kandidaat vroeger bijvoorbeeld wel of niet in aanmerking kwam voor een grote of kleine woning, kan dat nu niet of wel. Zo zijn er kandidaten verdwenen op lijsten van woningen waar ze vandaag niet meer voor in aanmerking komen.
- Net actualisatie geweest: veel keuzes gewijzigd
Ook in het verleden werd aan kandidaat-huurders gevraagd om iedere twee jaar hun kandidatuur opnieuw te bevestigen en keuzes te herbekijken. Bij zo een actualisatie worden veel keuzes toegevoegd of verwijderd, waardoor er veel verschuivingen zijn op de wachtlijst. Kandidaten die langer staan ingeschreven en een keuze toevoegen, komen namelijk meteen hoog op de lijst te staan voor die keuze.
- Nieuwe prioriteiten: vb. herhuisvesting einde hoofdhuurcontract, mutaties over de gemeentegrenzen heen, mantelzorg
Samen met de invoering van het CIR en samenvoeging van SHM’s met SVK’s, werden ook heel wat nieuwe toewijzingsregels ingevoerd. Zo werden er nieuwe prioriteiten in het leven geroepen om huurders die onaangepast wonen of dringend herhuisvest moeten worden, hoger op de wachtlijst te plaatsen van aangepaste woningen.
- Niet de juiste attesten in het CIR-dossier: vb. medisch specialist, mantelzorg, rolstoelgebruiker, …
Iedere kandidaat werd gevraagd om zijn kandidatuur te bevestigen en na te kijken of alle gegevens correct zijn in het CIR. Daar bestaat de mogelijkheid om medische attesten voor aangepaste of gelijkvloerse woningen op te laden. Met zo’n attest kunnen keuzes geoptimaliseerd worden. Ook personen die mantelzorg ontvangen of geven in een andere gemeente dan die waar ze zelf wonen, kunnen een extra binding ontvangen als ze hiervan een attest opladen in het CIR.
Indien van toepassing
- Van keuzedatum naar inschrijvingsdatum
Sommige kantoren werkten met keuzedatum in plaats van inschrijvingsdatum om te bepalen waar een kandidaat op de lijst stond. Als een kandidaat de specifieke keuze eerst maakte, stond hij hoger op de lijst dan iemand die de keuze later toevoegde, ook al stond die persoon langer ingeschreven. Gezien in het CIR de keuzes iedere dag kunnen worden aangepast en enkel de inschrijvingsdatum van belang is, werd deze aanpak in de specifieke kantoren stopgezet. Hierdoor springen kandidaten met een langere inschrijvingsdatum voor veel keuzes naar boven op de lijst.
- Waar een strengere lokale woonbinding van toepassing is, komt deze nu ook voor de binding 5/10 te staan.
In kantoren Houthalen, Maasmechelen, Maaseik(Bree) en Genk(Oudsbergen) geldt een strengere woonbinding van 15 jaar. Dat wil zeggen dat ook kandidaten die vandaag of in het verleden 15 jaar in de gemeente wo(o)n(d)en, in aanmerking komen. Vroeger hadden deze kandidaten evenveel recht op een sociale woning als kandidaten met de ‘gewone’ lokale binding (nu vijf jaar onafgebroken in laatste tien jaar). De nieuwe wetgeving schrijft echter voor dat deze kandidaten meer punten moeten krijgen en dus hoger op de lijst komen te staan. Kandidaten die dus langer in de gemeente wo(o)n(d)en, schuiven naar boven op de lijst.
In kantoor Tongeren is ook sprake van een strengere lokale woonbinding, maar van acht jaar. Deze kandidaten kregen vroeger al meer prioriteit dan de ‘gewone’ lokale binding. Voor hen verandert er op dat vlak dus niets.